Vilken webblösning passar oss?

Stadsnätswebben är baserad på en plattform som heter Atlas CMS, som driftas och ägs av eklundh.com. Men alla våra kunder har inte samma behov, så här går vi igenom de tre olika lösningarna vi idag erbjuder för att tillhandahålla våra Stadsnätsprodukter.

Stadsnätswebben

Med en Stadsnätswebblösning så har ni hela er Stadsnätswebb i vår plattform, där till exempel Anslutamotorn eller Tjänsteguiden lever som applikationer. Men det finns ett brett utbud av funktioner för att stödja övriga delar av er verksamhet, som driftstörningar, FAQ:er, informationsmaterial, filbibliotek och mycket mer. Atlas följer Webbtillgänglighetslagen och gängse standarder för säkerhet och integritetsskydd på webben.

Duowebb

Med en duowebbslösning så ligger Tjänsteguiden eller Anslutamotorn som en "extern" lösning till er vanliga webb. Vi kan se till att den ser ut och fungerar precis som er webb så för besökare så märker man knappt att man bytt webbmiljö. Vi kan även synkronisera navigeringen från er moderwebb på ett automatiskt vis så att ni slipper göra det manuellt, så bara för att man är i Tjänsteguiden så försvinner inte länken till Fjärrvärme eller liknande.

Backend

För vissa kunder så måste till exempel Tjänsteguiden presenteras på ett visst sätt eller i deras egen webbmiljö, så då erbjuder vi en Backend-lösning där Atlas inte visar den publika Tjänsteguiden mot slutkund, men däremot så får man all integration mot Stadsnätsportalen och alla tjänsteleverantörer där och sedan använder man ett API för att läsa in data från Tjänsteguiden eller Marknadsdatabasen och presentera det på sin egen webblösning.

IFRAME då?

Vår rekommendation är att inte använda IFRAME för Tjänsteguiden. Problemet med det är att det blir en sida hos er, /tjanster, som laddar en ruta som i sin tur laddar /serviceguide från er Stadsnätswebb, som i sin tur inte har navigering eller design. Men när besökaren sedan klickar sig runt i tjänsteguiden och av någon anledning trycka på "ladda om" så laddar denne om /tjanster och därmed förstasidan på Tjänsteguiden. Samma med kundtjänst hos er som inte kan direktlänka till specifika tjänster eller listor i er Tjänsteguide till en potentiell kund. Men det är möjligt med IFRAME om ni tycker det är bästa lösningen.